تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اردیبهشت 1402 - 21:41
150 بازدید
کد خبر : 208661

هیچ فکری برای تنش آبی کشور نشده است/ ضرورت مهار آب‌های سطحی و مدیریت منابع

هیچ فکری برای تنش آبی کشور نشده است/ ضرورت مهار آب‌های سطحی و مدیریت منابع

جمال ابوطالبی عبدالملکی  در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا در مازندران اظهار کرد: قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک و کاهش میزان بارندگی در چند سال اخیر موجب شده  با بحران‌جدی منابع آبی در سراسر کشور مواجه باشیم و کاهش باران، دامن گیر کم آبی در مازندران هم شد. وی افزود: کاهش

 هیچ  فکری برای تنش آبی کشور نشده است/ ضرورت مهار آب‌های سطحی و مدیریت منابع

جمال ابوطالبی عبدالملکی  در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا در مازندران اظهار کرد: قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک و کاهش میزان بارندگی در چند سال اخیر موجب شده  با بحران‌جدی منابع آبی در سراسر کشور مواجه باشیم و کاهش باران، دامن گیر کم آبی در مازندران هم شد.

وی افزود: کاهش باران در سال‌های اخیر در مازندران و سوء مدیریت منابع آبی  در مناطقی از این استان و به خصوص شرق مازندران موجب شده که زندگی و کشاورزی مردم با مشکل جدی روبرو شود.

این کارشناس محیط زیست یادآور شد:  تشدید تنش آبی در سال‌های اخیر در استان مازندران در گرو عدم‌مدیریت منابع آبی و عدم درست و اصولی الگوی مصرف است و کنترل این تنش آبی مستلزم تدابیری از سوی دولت است و باید تدابیر اساسی اندیشیده شود.

ابوطالبی گفت:اینکه وارد خشکسالی چند ۱۰ساله می شویم مسئله امروز و دیروز نیست و سالیان سال است که کارشناسان این حوزه در این مورد هشدار داده اند و متاسفانه هیچ فکری  برای تنش آبی کشور  نشده است.

وی افزود: با مدیریت منابع آبی، اصلاح الگوی مصرف و مهار آب‌های سطحی می توان تا حدودی از تنش آبی موجود که بخش کشاورزی را نشانه رفته است، جلوگیری کرد.

وی با اشاره به کاهش بارش و تغییرات آب و هوایی اظهار کرد: متاسفانه در کنار این موارد، از منابع موجود به درستی استفاده نشده و مهار آب‌های سطحی که سالیان سال اعلام شده عملیاتی نشد و این مسئله در کنار عوامل دیگر بر تنش آبی دامن زده است.

ابوطالبی گفت: آبگیری کامل سدها، مهار آب‌های سطحی و مدیریت منابع، نجات بخش تنش آبی مازندران است و مسئولان امر باید در این حوزه بیشتر از قبل وارد کار و چاره اندیشی کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.