تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 فروردین 1403 - 12:45
111 بازدید
کد خبر : 208852

داستان باورنکردنی و پر‌ماجرای تلاش برای اکرانِ جوکرِ مردم

داستان باورنکردنی و پر‌ماجرای تلاش برای اکرانِ جوکرِ مردم

  به گزارش وبسایت دانلود فیلم و به نقل از برخورد دهنده همه درباره‌ی جوکر صحبت می‌کنند. خب، حداقل همه‌ی عاشقان سینما درباره‌ی جوکر صحبت می‌کنند. درسته، فیلم جدیدِ «جوکر» ساخته‌ی تاد فیلیپس با عنوان «جوکر: جنون دونفره» که قراره به صورت موزیکال با استفاده از آهنگ‌های مختلف ساخته بشه، به تازگی با این خبر

 

به گزارش وبسایت دانلود فیلم و به نقل از برخورد دهنده همه درباره‌ی جوکر صحبت می‌کنند. خب، حداقل همه‌ی عاشقان سینما درباره‌ی جوکر صحبت می‌کنند. درسته، فیلم جدیدِ «جوکر» ساخته‌ی تاد فیلیپس با عنوان «جوکر: جنون دونفره» که قراره به صورت موزیکال با استفاده از آهنگ‌های مختلف ساخته بشه، به تازگی با این خبر سر و صدا به پا کرده، اما دلیل اینکه شخصیت شرورِ نمادینِ بتمن الان توی ذهن ماست، این نیست. نه، جوکری که همه‌ی ما منتظر دیدنِ اون هستیم، جوکرِ دلقکِ ساخته‌ی ورا درو، ملقب به «جوکرِ مردم» شخصیت اصلی فیلمیه که خیلی‌ها فکر می‌کردن هیچ وقت اکران نمیشه و حالا قراره ۵ آوریل روی پرده بره.

چند دلیل برای هیجانِ زیادی که دور و برِ این فیلم وجود داره، هست. اول از همه، پروژه‌ی درو به نظر می‌رسه یه تصویرِ صادقانه و در عین حال سرگرم‌کننده از تجربه‌ی بزرگ شدن به عنوان یک فردِ تراجنسیتی و بهترین راهِ زندگی کردن با این هویت در دنیای کمدی باشه. این خلاصه‌ای از تجربیاتِ درو در دورانِ رشد و تلاش برای مطرح کردن خودش در این صنعتِ سرگرمی‌ست. تریلر فیلم، سفری پر از اتفاق از اول تا آخر رو وعده میده که با حضورِ آقای جی (Kane Distler) که مردی تراجنسیتیه و به طور کامل جوکرِ جرد لتو رو نابود می‌کنه و همچنین بتمنی فاشیست، همراهه. در دنیایی که ته‌سیسات رسانه‌ای ما پر از احیای مکرر آی‌پی‌های بزرگ و راه‌اندازی دوباره‌ی اون‌ها و فیلم‌های مسخره بر اساس غول‌های سرگرمی که به تازگی وارد مالکیت عمومی شدن، مثل «پو: خون و عسل»، همچین برداشتِ زیرزمینی و صمیمانه‌ای از یه شخصیتِ دی‌سی قطعا مثل یه نفسِ تازه به نظر می‌رسه. و این همه ماجرا نیست: «جوکرِ مردم» که با سرمایه‌گذاریِ جمعی و توسط تیمی ۲۰۰ نفره از هنرمندان ساخته شده، یکی از اون فیلم‌های مستقلِ کمیابه که امید داره به مخاطبای زیادی برسه.

 

با این حال، یه گره‌ای هم وجود داره – دلیل واقعی پشت همه‌ی سر و صدای زیادی که دور و برِ این فیلمه. همونطور که بخشِ «کاملا مستقل» تو پاراگرافِ قبلی ممکنه لو داده باشه، «جوکرِ مردم» مجوز یا وابستگی‌ای به برادران وارنر دیسکاوری نداره، که در حال حاضر مالکِ دی‌سی ‌کامیکس و در نتیجه بتمن، تمام دوستان و دشمنانش هست. این یعنی اینکه قبل از اینکه به پرده‌های سینما تو کل آمریکا برسه، «جوکرِ مردم» مجبور بوده یه مبارزه‌ی سخت رو پشت سر بذاره که شاملِ اخطارِ توقفِ فعالیت از طرفِ برادران وارنر و حذف شدن از بعضی جشنواره‌های مهم فیلم می‌شده. یا شاید هم نه؟ خب، داستان واقعی کمی پیچیده‌تر از این حرفاست. هرچند «جوکرِ مردم» واقعاً مجبور بود با بعضی مسائل حقوقی بین اولین نمایشش تو جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو (TIFF) در سال ۲۰۲۲ و اکرانش تو سینماها دست و پنجه نرم کنه، اما هیچ اخطارِ توقفِ فعالیتی در کار نبوده. حالا، واقعاً با «جوکرِ مردم» چه اتفاقی افتاد؟ 

 

داستان «جوکرِ مردم» از سال ۲۰۱۹ آغاز شد

ورا درو شروع به کار برای چیزی کرد که در نهایت در سال ۲۰۱۹ به جوکر مردم تبدیل شد. یا شاید همه چیز از زمانی که او کودک بود شروع شد، هنوز در کمد لباس بود و برای اولین بار بتمن برای همیشه از جوئل شوماخر را تجربه می کرد. درو فیلم خود را به شوماخر و همچنین مادرش تقدیم می کند و بیان کرده است که بیداری ترنس او در یک صحنه عاشقانه وال کیلمر و نیکول کیدمن اتفاق افتاده است – اجراکنندگان نقش بتمن و علاقه عشق او، دکتر چیس مریدین، را در فیلم Batman Forever، در سال ۲۰۱۸، انجام می دهند. که او متوجه شد که واقعاً می خواهد نیکول باشد. در هر صورت، در سال ۲۰۱۹، برداشت تاد فیلیپس از جوکر در سینماها به نمایش درآمد و راه را برای پروژه ای که در نهایت تبدیل به پروژه حیوان خانگی درو می شد، هموار کرد. جوکر فیلیپس یک فیلم بتمن بدون بتمن است که خواکین فینیکس در آن نقش آرتور فلک، دلقکی فقیر، بدبخت و بیمار روانی را بازی می کند که در نهایت به یک مغز متفکر جنایتکار تبدیل می شود و کل شهر گاتهام را به آشوب می کشاند. علیرغم اینکه فیلم عموماً مورد استقبال قرار گرفت، توسط بسیاری از کارشناسان و مخاطبان به طور یکسان به دلیل آنچه که به عنوان تصویری از خشم مردان سفید به عنوان عدالت تلقی می شد و بنابراین وابستگی خاصی به فرهنگ اینسل داشت، عمیقا مورد انتقاد قرار گرفت. این فیلم نیز تا حد مرگ یاد شد، با صحنه‌ای که در آن فلک فینیکس با لباس کامل روی پله‌ها می‌رقصد، به‌ویژه در فضای آنلاین غیرقابل اجتناب شد.

 

بیایید یک سنجاق روی همه آن قرار دهیم و به درو برگردیم. در سال ۲۰۱۹، این کارگردان که اولین فیلم بلند خود را انجام داد، برای کار در نمایش طنز ساشا بارون کوهن، آمریکا کیست، نامزد دریافت جایزه امی برای ویرایش تصویر برجسته برای برنامه نویسی متنوع شد؟ این اولین نامزدی او بود، علی‌رغم کار قبلی‌اش در سریال‌های کمدی تحسین‌شده مانند کمدی بنگ! انفجار! و نمایش اریک آندره. علاوه بر این، تکان دادن سر تنها دو ماه پس از اینکه او به عنوان تراجنسیتی برای دوستان، خانواده و همکارانش ظاهر شد، انجام شد. “زمان عالی است، زیرا یک هفته قبل از اینکه متوجه شدم نامزد شده ام، به تازگی تصمیم گرفته بودم که مردم شروع به صدا زدن من به نام من کنند.” او در مصاحبه ای به آنها گفت. همه اینها در حوالی آگوست و سپتامبر اتفاق افتاد، و کمی بیش از شش ماه بعد، درو و بقیه جهان خود را در خانه قفل کردند و با آن بیماری همه گیر مواجه شدند که ما هنوز درگیر آن هستیم. در این دوره، بری لروز، نویسنده درو برای The People’s Joker، به دوستش دستور داد تا «ریمیکس فیلم جوکر (۲۰۱۹) ورا درو را بسازد.

 

درو این شانس را داشت که داستان اصلی خود را برای شخصیت شرور بتمن از تصاویر فیلم فیلیپس Batman Forever و کاورهای به اصطلاح “Jokerfied” از سرودهای پاپ عجیب و غریب بسازد. این زمانی بود که او شروع به شناسایی موضوعات درون جهان بتمن، از بیماری روانی گرفته تا چرخه‌های رابطه سمی کرد و به روشی کاملاً جدید با آنها ارتباط برقرار کرد. من شروع کردم به فکر کردن به جوکر، هارلی کوین و بتمن به عنوان شخصیت‌های ادبی مدرن و ناگهان لحظه‌ای اتفاق افتاد: «فیلم فیلم یافت شده غیرقانونی» من در واقع باید یک داستان زندگی‌نامه‌ای عجیب و غریب در دوران بلوغ باشد که همه این چیزها را در درون خود بررسی می‌کند. درو در زمان نمایش فیلمش در TIFF به زنان و هالیوود گفت. از آن زمان به بعد، او شروع به گردآوری تیمی از هنرمندان و جمع آوری پول برای تأمین بودجه چشم انداز خود کرد. فیلم‌های استوک، نقاشی‌های مات و مدل‌سازی سه‌بعدی با هم ترکیب می‌شوند تا یک جهان سورئال خلق کنند.

 

حضورِ کوتاه‌مدتِ «جوکرِ مردم» در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو

اوضاع برای درو امیدوارکننده به نظر می‌رسید، او حتی توانسته بود افراد سرشناسی مانند تیم هایدکر و باب اودنکرک را برای بازی در نقش‌های کوچک در فیلمش جذب کند. قرار بود همه چیز با اکران افتخارآمیز فیلم در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو (TIFF) در سال ۲۰۲۲ به اوج برسد. با این حال، اوضاع آنطور که برنامه‌ریزی شده بود پیش نرفت. فیلم در ۱۳ سپتامبر اکران شد، اما روز بعد، تمام نمایش‌های بعدی به درخواست درو لغو شد، حداقل طبق گفته‌ی سازمان برگزاری جشنواره.

اگرچه نقدهای اولیه کاملاً مثبت بودند، فیلم با برخی مسائل حقوقی دست و پنجه نرم می‌کرد. در همین زمان بود که ماجراهای پر‌تنش این فیلم آغاز شد و بیشتر مردم برای اولین بار اسمِ «جوکرِ مردم» را شنیدند.

 

در آن زمان، به اشتباه به عنوانِ «اخطارِ توقفِ فعالیت» گزارش شد، درو و تیمش ایمی با لحنی تند از کمپانی برادران وارنر دریافت کردند. درو به گفته‌ی خودش می‌گفت: «فکر می‌کنیم این فیلم به برند ما لطمه می‌زند، و می‌خواهیم این ایمیل را به هرکسی که می‌خواهد فیلم را بخرد یا نمایش دهد نشان دهید.» با وجود چنین نامه‌ی تهدیدآمیزی، به نظر می‌رسید که بهترین کار، خارج کردن فیلم از جشنواره‌ها به طور کلی باشد.

 

به جای آن، درو به برگزاریِ «نمایش‌های مخفی» فیلم و پیدا کردنِ یک شرکت توزیع‌کننده که از فیلم او حمایت کند، روی آورد.

 

با وجود اینکه شعار تبلیغاتی فیلم آن را به عنوانِ «یک فیلم کمیکِ غیرقانونی درباره‌ی یک دلقکِ تراجنسیتی به نام جوکر» معرفی می‌کرد، کارگردان اصرار داشت که «جوکرِ مردم» هرگز به غیرقانونی بودن حتی نزدیک هم نبوده است. خب، شاید فقط در چند صحنه‌ی اول که هنوز از فیلم‌های دیگران برداشت‌هایی داشت.

 

او به وبسایتِ کولایدر گفت: «فکر می‌کنم این فیلم ۱۰۰% قابل توزیع است. این فیلم کاملاً تحت قانون استفاده‌ی منصفانه و حق تکثیر محافظت می‌شود. مثل قانونِ پارودی. تنها چیزی که این فیلم را در هر دو دسته‌بندی عجیب می‌کند این است که کسی تا به حال شخصیت‌ها و مالکیت معنوی را به این شکل شخصی‌سازی نکرده است. بنابراین فکر می‌کنم همین موضوع باعث می‌شود به نظر خطرناک‌تر از چیزی که واقعاً هست به نظر برسد.» او ادامه داد: «می‌فهمم، ببین، من روی پوستر فیلم نوشتم «فیلم کمیک غیرقانونی»، اما فقط برای این بود که توجه شما را جلب کنم. به نظرم دلیلی وجود نداره که کسی نگرانِ عواقبِ قانونیِ این فیلم باشد. بدون اینکه وارد جزئیات بشم، ما واقعاً تمام تلاش خودمون رو کردیم تا مطمئن بشیم می‌تونیم این کار رو انجام بدیم. من احتمالاً دو سال از عمرم رو صرف ساختن یه فیلم جوکر واقعاً غیرقانونی نمی‌کردم.»

 

منطق او این بود که فیلمش تحت قانون نقضِ حق تکثیر با دسته‌ی «پارودی» قرار می‌گیرد و بنابراین محافظت می‌شود. درو به وبسایتِ دسایدر گفت که قبل از اکران در TIFF، با یک شرکت حقوقی متخصص در مالکیت معنوی و مجوزدهی برای مستندها در ارتباط بوده است. او همچنین بارها در مورد تعجبش از اینکه برادران وارنر تا این مدت طول کشیده تا به سراغش بیایند، صحبت کرده است، با توجه به اینکه بسیاری از افراد درگیر در پروژه‌های DC از قبل از کاری که او انجام می‌داد کاملاً آگاه بودند. او در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت: «من تا حدودی فکر می‌کردم که مشکلی نیست، چون در تمام مدتی که مشغول ساختنش بودم، هیچ خبری از برادران وارنر نشد. من چندین سال در «ادالت سوییم» کار کردم که متعلق به برادران وارنر است. بعد از هر جلسه می‌گفتم، “سلام، فقط برای اینکه بدونید، دارم روی یه فیلم پارودیِ جوکر کار می‌کنم!” و همه همیشه می‌گفتن، “به نظر عالی می‌رسه!”» اما اینکه برادران وارنر بعداً به سراغ فیلم آمدند، به اعتبارِ «جوکرِ مردم» لطمه زد. خب، همچنین باعث شهرت بیشترِ فیلم هم شد و آن را به طور گسترده‌تری به مردم شناساند. اما درو به دلیلِ اتهاماتِ نقضِ مالکیت معنوی، مجبور شد.

 

دو سال پس از اولین نمایش در جشنواره، «جوکرِ مردم» اکران می‌شود

خوشبختانه درو و تیمش توانستند همه چیز را حل کنند و در سال ۲۰۲۳ اعلام شد که «جوکرِ مردم» خانه‌ای در کمپانی Altered Innocence پیدا کرده است، یک توزیع‌کننده‌ی مستقل که به تقویت صدای افرادِ رنگین‌کمانی اختصاص دارد. تاریخ اکران فیلم ۵ آوریل ۲۰۲۴ تعیین شد. طبق گزارشِ ددلاین، درو و Altered Innocence هنوز توضیحی در مورد نحوه‌ی حل و فصلِ کلِ ماجرای حقوقی نداده‌اند، اما به طور واضح اعلام کرده‌اند که این فیلم «به هیچ وجه توسط DC Comics یا هر یک از شرکت‌های مرتبط با آن ساخته، تأیید یا وابسته نشده است.»

پس از اکران در نیویورک در تاریخ ۵ آوریل، «جوکرِ مردم» به سایر شهرها نیز خواهد رفت و لیست سینماهای نمایش‌دهنده‌ی فیلم در وبسایتِ Altered Innocence در دسترس است.

 

با انتشارِ تریلر، درو اکنون در حال آماده‌سازی برای تبدیلِ پروژه‌ی مورد علاقه‌اش به یک سه‌گانه است، همانطور که در مصاحبه با بلاد نایف گفته است. فیلم بعدی شامل عناصری از فیلم «کابوس در خیابان الم» خواهد بود. در مورد فیلم سوم، چه کسی می‌داند؟ کلِ دنیای رسانه، زمینِ بازیِ ورا درو است. 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.